Köpvilkor - Sjöbergs Förlag AB

Följande villkor reglerar förhållandet mellan kund och Sjöbergs Förlag AB vid försäljning på denna webbplats. Sjöbergs Förlag AB säljer till privatpersoner, företag, församlingar, och bibliotek i Sverige och andra länder.

Registrering och personuppgifter
När du genomfört din beställning/registrering innebär det att du samtycker till att personnummer eller organisationsnummer, namn och adress registreras i vårt kundregister, vilket sedan kommer att användas till såväl fortsatt marknadsföring som eventuell kreditkontroll, kundstatistik och analys. Dessa uppgifter kommer inte att lämnas ut eller säljas vidare till andra företag eller organisationer. Tyvärr är det så att vi ibland behöver kontrollera nya kunder eftersom obetalda fakturor är ett växande problem för oss.

Köp
En kund måste ha fyllt 16 år för att få handla på www.sjobergsforlag.se. En beställning via internet anses genomförd då du fått en beställningsbekräftelse från oss via e-post. Vi reserverar oss för att en produkt kan vara slutsåld.

Priser
Våra priser är i svenska kronor och inklusive moms, för närvarande 6% på böcker, biblar och tidningar och 25% på övriga artiklar. Priset vid köptillfället är det som gäller. Den enda avgift som kommer till är fraktavgiften och en låg fakturaavgift om du inte väljer att betala med kort. Vi reserverar oss mot uppenbart felaktiga priser eller annan felaktig artikelinformation och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Rabatter

Vid order från bokhandel / återförsäljare gäller F-priser.

Är du återförsäljare uppmanar vi dig att inte betala med kort, då vi behöver ordna med din rabatt manuellt vid fakturering. Faktureringsavgiften tar vi då bort.

Betalningsvillkor
Vi ser helst att du betalar med kort då det blir enklare administration för oss. Vill du inte betala med kort tillkommer en fakturaavgift på 15 kr. Faktura förfaller till betalning efter 20 dagar.

 

Kreditkontroll

Vi förbehåller oss rätten till sedvanlig kreditkontroll vid köp mot faktura. Om du har betalningsanmärkningar behöver du betala med kort. Vi skickar inte beställningar mot portförskott. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta.

Leveranssätt
Leverans under 1 kg sänds med A-post.
Leverans över 1 kg sänds vanligtvis med DHL Servicepoint. Vänligen uppge e-postadress och mobilnummer vid beställning. När paketet är framme på servicestället (ofta en matbutik, godisbutik eller bensinstation i närheten) skickas ett sms eller ett mail. En fraktavgift tillkommer med 29:- per beställning, oavsett ordervärde.

(Gäller privatpersoner inom Sverige).

Vid försändelser till utlandet gäller andra priser. När du kommer till kassan ser du fraktpriset. 

Företag, bokhandlare och församlingar debiteras frakt motsvarande försändelsens vikt och fraktsätt.

Till företag och där försändelsen väger mer än 1 kg, skickar vi med DHL och debiterar enligt prislista:
1-3 kg: 89 kr
4-7 kg: 109 kr
8-20 kg: 129 kr

Leveranstid
Varorna skickas vanligtvis från oss inom 1-3 arbetsdagar, beroende på arbetsbelastning. Vid beställning av produkter som ännu inte släppts gäller den angivna utgivningsdagen.

Restorder
Om någon produkt inte skulle finnas i lager när kunden beställer så gör vi en restnotering och skickar varan så fort vi fått in den i lager igen. Om kunden samtidigt beställt andra varor och vi beräknar att det kommer att dröja onödigt länge innan den restnoterade varan kommer in, delar vi upp beställningen och skickar det övriga så snart som möjligt. Frakten kommer då att debiteras på den första fakturan. Det betyder att kunden inte får någon extra fraktkostnad för en restnoterad vara. Vid fakturabetalning faktureras varje delleverans för sig.

Skulle du beställa något och betala med kort och varan mot förmodan visar sig vara slut, kontaktar vi dig och erbjuder dig att få summan för ej levererad produkt utbetald, eller om du så önskar få en rabattkupong till motsvarande värde.

Bytesrätt/öppet köp
Full returrätt gäller inom fjorton dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i oanvänt och oskadat skick (returnerad CD eller DVD skall vara i obruten plastförsegling). Innan en retur kan göras måste kunden kontakta oss per e-post till info(snabela)sjobergsforlag.se (meddelandet ska innehålla information om fakturanummer samt titel på de produkter som önskas returneras) och invänta översänd information om returadress, eller ringa oss på telefon 019-186010. Returporto bekostas av kunden. För att vi ska kunna acceptera en retur måste varan emballeras väl för att undvika att den blir skadad. Om returnerade varor kommer tillbaka skadade till oss kan vi inte kreditera din retur. Var därför väldigt noggrann så att du förpackar försändelsen rätt.

Reklamationer
Om en vara är felaktig eller felexpedierad skall kunden kontakta oss per e-post till info(snabela)sjobergsforlag.se eller på telefon och ange felet så snart som möjligt. Kunden får då hjälp med kostnadsfri retur. Eventuell ersättningsleverans sker naturligtvis helt utan kostnad för kunden. Om en vara är transportskadad, skall kunden omedelbart anmäla detta till transportören. Om denne inte åtager sig skadeansvaret, skall kunden kontakta oss.

Ej hämtade/utlösta paket
Vi debiterar 150 kr för att täcka våra hanteringskostnader för beställda men ej uthämtade/utlösta paket.

Nyhetsbrev
När du handlar från www.sjobergsforlag.se samtycker du samtidigt till att vi får skicka erbjudanden om våra produkter via e-post och brevutskick. Önskar du inte längre få information finns alltid en länk i våra e-postutskick som du enkelt kan klicka på så tas ditt namn bort från vår e-postlista. Vill du inte ha våra kataloger kan du meddela oss det. 

Övrigt
Det är viktigt att kunden tar del av våra aktuella villkor innan denne gör en beställning. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning.